Lytt Høy kontrast Normal English / Norsk Norsk design- og arkitektursenter The norwegian centre for design and architecture

Implementering

Her får du en oversikt over hvordan du kan bruke en inkluderende designmetodikk i eksisterende design- eller utviklingsprosesser.

NorDan vinduer

I Norge vil det snart bli innført universell utformingskrav for vinduer, og vindusprodusenten NorDan så på dette som en mulighet for å innovere ved bruk av inkluderende design metodikk.

PROBLEM

Hvordan kan man forbedre hverdagslige ting, slik som vinduer?
Det kan være vanskelig å innovere i et etablert marked, slik som vinduer, men en menneskefokusert tilnærming kan være til hjelp for å se på problemene på en ny måte og finne nye idéer.

TILNÆRMING

Designteamet arbeidet med mange forskjellige brukere for å forstå problemstillingene
Fokuset lå på folks hverdagserfaring med å bruke vinduer for å få en bedre forståelse for behovene og ønskene som folk har i forbindelse med vinduer.Det var en lang rekke brukere som representerte ekstreme forhold.Disse besto av en rullestolbruker, en blind person, en med leddgikt og en student som bodde på hybel.På grunn av sine mer krevende behov, kunne disse personene vise problemene med vanlige vinduer og gi varierte og inspirerende opplysninger.

Basisfunksjoner som åpning, lukking og få tilgang til vinduet ble testet i prosjekter i Norge og Storbritannia.Personlige samtaler hjemme hos folk ga forskningen en bredere sammenheng.

RESULTAT

Idéer som ikke bare møter nye krav, men også brukernes ønsker
Det var mange resultater, samt noen uventede idéer.De var alt fra produktforbedringer og idéer til tjenester til konsepter til helt nye produkter.NorDan kunne velge fra en serie med brukerorientert innovasjon og er for tiden i ferd med å utvikle noen av forslagene.

Å bruke en ny tilnærming til inkluderende design har sørget for at NorDan vil kunne følge den nye lovgivningen.Men denne prosessen har gått mye lenger og har ført til innovasjoner som kan brukes til å få en konkurransemessig fordel.Ved å snakke direkte med forbrukerne og forstå hvordan de lever med produktene, kan NorDans vinduer bli mer brukervennlige og få en bedre markedsappell.

"Det gjør inntrykk å se en person åpne og lukke vinduer med albuen.Du forstår at de ikke er så enkle å åpne for alle."

Johannes Rasmussen, adm. dir., NorDan ASA

FROM INSIGHTS TO IDEAS: A short example of how an insight from the user research became a potential design idea.

PROCESSING INSIGHTS: With lots of impressions and new insights into how the users feel about windows, the designers starts sketching out solutions.

IDEA: Make the ‘cleaning mode’ a default, easier-to-use procedure whilst retaining processes for child safety.