Lytt Høy kontrast Normal English / Norsk Norsk design- og arkitektursenter The norwegian centre for design and architecture

Implementering

Her får du en oversikt over hvordan du kan bruke en inkluderende designmetodikk i eksisterende design- eller utviklingsprosesser.

OXO Good Grips

Dette forretningseksempelet beskriver hvordan OXO innoverte markedet for kjøkkenartikler ved å fokusere på personer med leddgikt. Denne serien med produkter med godt grep har blitt internasjonale bestselgere som gjør livet enklere for alle.

PROBLEM

Hvorfor kan ikke kjøkkenartikler bli lettere å bruke for personer med leddgikt?
Sam Farber, grunnleggeren av OXO, så at hans kone hadde vanskeligheter med å holde kjøkkenredskaper på grunn av lett leddgikt.Han så muligheten for å hjelpe mennesker med redusert gripekraft, samt å lage kjøkkenredskaper som var mer praktiske for alle.

TILNÆRMING

OXO samarbeidet med "virkelige mennesker" for å forstå problemene med eksisterende kjøkkenredskaper.
De hadde arbeidsgrupper og fokusgrupper for å se vanskelighetene som eldre mennesker og personer med leddgikt hadde.De studerte virkningene av redusert styrke, grep og koordinasjon når man bruker kjøkkenutstyr.Dette førte til at de fant viktige problemstillinger og kunne skrive en mer gjennomtenkt og velinformert designplan.Ekspertbrukere, slik som kokker, ble konsultert for å dra nytte av deres erfaring og informasjon.Friske mennesker deltok også for å sørge for at idéene var relevante for det vanlige markedet.

Mer forskning innenfor funksjonalitet og ergonomi ble kombinert med brukernes kunnskaper.Dette påvirket stilen, vekten, utseendet og følelsen til hvert produkt.

RESULTAT

Ikonisk design og en årlig vekstrate på over 30 %.
Over 500 produkter eksisterer i Good Grips-serien.Mange av dem har blitt internasjonale bestselgere.OXOs salatslynge er det mest populære produktet.Salaten kan spinnes ved å trykke på den store, svarte knappen, slik at man ikke trenger å gripe rundt og snu håndtak som på eksisterende salatslynger.Designen er enklere å bruke og kan brukes med våte hender eller av personer med leddgikt. Det krever lite styrke å bruke den.

Oxo har vunnet over 100 designpriser og ser på inkluderende design som en filosofi, samt en lønnsom forretningspraksis.Den fortsetter å sette standarden for brukervennlige kjøkkenartikler.

"Vi ville appellere til et så stort marked som mulig, ikke bare til et spesifikt marked for dem med leddgikt og uføre."

Sam Farber, grunnlegger, OXO

IDEA: OXO’s innovation was a jug that could be read from above instead of the side. The scale also uses red text on a white background giving good colour contrast for most liquids.

INSIGHT: People were constantly bending over or lifting up the jug to read the scale. They had to do this several times to get the level right.