Lytt Høy kontrast Normal English / Norsk Norsk design- og arkitektursenter The norwegian centre for design and architecture

Inkluderende design - en brukerfokusert strategi for innovasjon

En praktisk introduksjon til inkluderende design for bedrifter og designere - slik kommer du i gang!

Scandic Hotell

Scandic er en ledende nordisk hotellkjede med 230 hoteller i syv land. Konseptet deres "Hotell for alle" innebærer forbedringer i rommene, restaurantene og tjenestene som øker tilgjengeligheten for alle gjester. I 2010 ble det bygget 150 nye rom for gjester med nedsatt funksjonsevne.

PROBLEM

I Europa er det rundt 80 millioner personer med nedsatt funksjonsevne, og for mange av dem kan det kan være utfordrende å bo på hotell. Frank Fiskers, konsernsjef i Scandic, mente at tilgjengelighet ville være en viktig faktor for å gjøre Scandic-hotellene mer attraktive og åpne dem for et større marked. Elitebrukerne var hotellgjester med nedsatt funksjonsevne og medlemmer av handikaporganisasjoner. «Ekspertbrukere» som Scandics styre og hotellpersonale fikk prøve seg i situasjonen til funksjonshemmede elitebrukere og bidro også med innsikt.

TILNÆRMING

I 2003 ansatte hotellkjeden Magnus Berglund som handikapambassadør. Hans første tiltak var å leie inn rullestoler som personalet skulle få bruke. I løpet av tre måneder fikk alle oppleve livet fra et rullestolperspektiv. Selv om det å sitte i rullestol bare er én av mange former for funksjonsnedsettelse, syntes Berglund det var en god metode for å få folk til å diskutere problemene. På denne måten fikk beslutningstakere og medarbeidere på alle nivåer selv oppleve problemene på kroppen.

Berglund og medlemmene i teamet hans samarbeidet med handikaporganisasjoner og gjester som har nedsatt funksjonsevne og utviklet en tilgjengelighetsstandard for hotellene i kjeden, som består av en sjekkliste med 93 punkter. 77 punkter er obligatoriske for alle Scandic-hoteller, mens nye hoteller som er under bygging, må oppfylle alle kriteriene. Listen ble gjennomgått og utvidet i 2010. Et viktig aspekt ved tilgjengeligheten er kvaliteten på servicen og holdningen til personalet. Alle i hotellpersonalet får derfor opplæring slik at de lettere forstår hva de kan gjøre for at gjester med ulike grader av funksjonsevne skal ha det bra. Det kan dreie seg om enkle ting som å plassere maten på bufféen innen synsvidde eller å forstå hvordan en teleslynge fungerer.

Innsikt
Fordi Scandic-personalet satt i rullestol, fikk de nyttig innsikt i behovene til funksjonshemmede.

«Må speilet være så høyt oppe?»
«Hvordan får jeg tak i kaffekoppene på frokostbufféen?»

Samtaler med elitebrukere ga også innsikt. En av dem lurte på om moren, som var hørselshemmet, ville våkne av brannalarmen på et hotell. Det ga inspirasjon til Scandics vibrerende vekkerklokke, som også varsler ved brann.

RESULTATER

Scandics designprosess er en pågående, langsiktig plan for å utvikle eksisterende hoteller, bygge nye rom og lære opp medarbeidere slik at de får en bedre forståelse for tilgjengelighet. Her er noen viktige punkter fra Scandics sjekkliste:

  • Hev- og senkbar seng*
  • Telefon på nattbordet sammen med fjernkontroll
  • En avstand på minst 80 cm rundt sengen
  • Vibrerende vekkerklokke og brannalarm til utlån
  • Knagger i forskjellige høyder, slik at de kan nås fra rullestol
  • Speil i passende høyde for både rullestolbrukere og stående gjester
  • Bøylegrep på innsiden av dørene i en høyde som kan nås fra rullestol
  • Ingen terskel eller lav terskel i døråpninger
  • Ettgreps eller automatisk blandebatteri*
  • Vask med minstehøyde 78 cm* slik at det er plass til en rullestol under, samt knagger, såpe og håndklær som er lette å nå
  • Toalettpapirholder på armstøtten på toalettet
  • Teleslynge tilgjengelig i møterom
  • Dører som er minst 80 cm brede, slik at gjester med rullestol, krykker eller rullator lett kommer inn*
  • Scenen er tilgjengelig for rullestolbrukere*
  • *Gjelder bare enkelte hoteller

Alle disse bekvemmelighetene er laget slik at det ikke skal se ut som spesialutstyr eller ekstrautstyr. Bedre tilgjengelighet er noe som alle, også funksjonsfriske gjester, kan ha glede av. Scandic-hotellene ønsker å være attraktive for personer med nedsatt funksjonsevne og spesielle behov som ønsker en bedre hotellopplevelse.