Lytt Høy kontrast Normal English / Norsk Norsk design- og arkitektursenter The norwegian centre for design and architecture

Inkluderende design - en brukerfokusert strategi for innovasjon

En praktisk introduksjon til inkluderende design for bedrifter og designere - slik kommer du i gang!

Jordan tannbørste

Jordan er et internasjonalt varemerke som jobber med tannpleie, maling og rengjøringsredskaper. Selskapets kundefokus har ikke vært gjenspeilet i forpakningsdesignen. Dette prosjektet resulterte i ny innsikt, økt salg og en forbedret varemerkeprofil.

PROBLEM

Hvordan kan vi gjøre tannbørsteforpakninger mer brukervennlige og enklere å åpne for en større gruppe mennesker?
Kan inkluderende design forbedre kommunikasjonen, øke tilstedeværelsen på hyllene og styrke verdien på varemerket?

Hovedbrukerne hadde en rekke funksjonshemminger.
− Personer med leddgikt ga tilbakemelding om håndtering og åpning av forpakningene.
− Brukere med dårlig syn ga råd om hylleplassering, informasjonsgrafikk og åpningsbarhet ved hjelp av berøring fremfor det visuelle.
− Barn testet hvor intuitiv designen var og hvor fingerferdig man måtte være for å åpne forpakningen. Selv om disse ikke var i den primære målgruppen, bidro de med viktig informasjon om hvor enkel designen var å forstå.
− Eldre personer med en rekke aldersrelaterte svekkelser testet en rekke faktorer.

TILNÆRMING

− Kontrollert observasjon: Hovedbrukerne ble til slutt observert mens de besøkte kjøpesentre og butikker.
Her var målet å utforske problemer med hylleplassering og informasjonsgrafikk på den eksisterende forpakningen.
− Intervju: Hovedbrukerne ble intervjuet mens de testet den eksisterende tannbørsteforpakningen og 70 andre typer forpakninger.
Prosessen ble dokumentert med video og stillbildefotografering.
− Workshop: Testingen ble repetert med hovedbrukere, fra grunnleggende konsept til markedsklare løsninger.
Prosessen ble dokumentert med video og stillbildefotografering.

RESULTATER

Det ble samlet inn mye informasjon, særlig på områdene åpningsbarhet, prioritert informasjon og synliggjøring av varemerket. Eksempel på sitater fra brukerne:

"Jeg liker store håndtak"
80 år gammel mann

"Vanligvis prøver jeg å åpne dem i butikken, og hvis jeg ikke tror at jeg kommer til å klare det henger jeg den pent tilbake på plass"
43 år gammel person med leddgikt

Inkluderende design gir oss en konkurransefordel og vi har lykkes med å skille oss ut fra konkurrentene” Bård Bringsrud-Svensen, produktutvikler hos Jordan AS

Fase 1: Et kriterieverktøy (se illustrasjon ovenfor) ble utviklet for å sikre at avgjørende faktorer ble tatt hensyn til gjennom hele prosessen.

Fase 2: Hovedbrukere rangerte åpningsbarhet og hvor lett det var å finne åpningspunktet. Alle rangerte den gamle forpakningen lavt.

Fase 3: Hovedbrukerne var viktige i den grunnleggende researchen, og det ble brukt naturlig observasjon, kontrollert observasjon og intervjuer. Metoder ble kombinert og modifisert for å forbedre interaksjonen med hovedbrukerne.

Fase 4: Det ble utviklet designkonsepter i henhold til erfaringen fra hovedbrukerne. Disse ble filtrerte ved hjelp av listene med faktorer i kriterieverktøyet.

Fase 5: De nye konseptene ble testet av de opprinnelige hovedbrukerne for å sikre at behovene deres var tatt hensyn til.

Fase 6: Det ble arrangert en intern workshop på Jordan for å velge ut og raffinere løsningene ytterligere.

Fase 7: Evaluering med hovedbrukerne som testet designen før ferdigstilling.