Lytt Høy kontrast Normal English / Norsk Norsk design- og arkitektursenter The norwegian centre for design and architecture

Inkluderende design - en brukerfokusert strategi for innovasjon

En praktisk introduksjon til inkluderende design for bedrifter og designere - slik kommer du i gang!

OXO Good Grips

Dette eksempelet beskriver hvordan OXO fornyet markedet for kjøkkenartikler ved å ta utgangspunkt i personer med leddgikt. Produktserien «Good Grips» har blitt en internasjonal bestselger som gjør livet enklere for alle.

PROBLEM

Hvorfor kan ikke kjøkkenredskaper være enklere å bruke for personer med leddgikt?
Konen til Sam Farber, grunnleggeren av OXO, hadde vanskeligheter med å bruke kjøkkenredskaper på grunn av mild leddgikt, og ektemannen så muligheten til å hjelpe henne og andre mennesker med redusert håndstyrke og samtidig lage kjøkkenredskaper som var mer brukervennlige for alle.

TILNÆRMING

OXO samarbeidet med «vanlige brukere» for å forstå problemene med eksisterende kjøkkenredskaper.

Selskapet arrangerte workshops og brukte fokusgrupper for å undersøke hvilke utfordringer som rammet eldre mennesker og personer med leddgikt. De studerte virkningene av redusert styrke, grep og koordinasjon ved bruk av kjøkkenutstyr. Dette resulterte i en kartlegging av viktige utfordringer og ble utgangspunktet for en grundig og gjennomtenkt design brief. Ekspertbrukere, blant annet kokker, ble konsultert for å bidra med erfaring og innsikt. Funksjonsfriske mennesker deltok også, slik at løsningene som ble utarbeidet skulle være relevante for det kommersielle markedet.

Videre studier av funksjonalitet og ergonomi ble kombinert med brukernes tilbakemeldinger. Dette påvirket form, vekt, funksjon og grep for hvert enkelt produkt.

RESULTAT

Ikonisk design og en årlig vekst i markedet på over 30 %

Good Grips-serien består av over 500 produkter. Mange av dem har blitt internasjonale bestselgere og salatslyngen er det mest populære produktet. Salaten slynges ved å trykke på en stor knapp, slik at du ikke trenger å gripe rundt et håndtak som på tradisjonelle salatslynger. Designet er dermed enklere å håndtere, salatslyngen krever lite styrke, kan brukes med våte hender og av personer med leddgikt.

OXO har vunnet over 100 designpriser og betrakter inkluderende design både som en grunnleggende filosofi og som en lønnsom forretningsstrategi. Selskapet er ledende når det gjelder å sette nye standarder for brukervennlige kjøkkenredskaper.

«Vi ville appellere til et så stort marked som mulig, ikke bare til et spesifikt nisjemarked for dem med leddgikt eller spesielle behov.»


Sam Farber, grunnlegger, OXO

De nye litermålene fra OXO kan leses både ovenfra og fra siden. I tillegg gir den røde skriften en god kontrast som gjør den enkel å lese.

I tillegg til at det er enkelt å lese av mengden, er håndtaket solid og godt å holde i.

Tradisjonelle litermål krever at mengden må leses fra siden. Det fører til at man må enten bøye seg ned eller holde litermålet i øyehøyde.