Lytt Høy kontrast Normal English / Norsk Norsk design- og arkitektursenter The norwegian centre for design and architecture

Inkluderende design - en brukerfokusert strategi for innovasjon

En praktisk introduksjon til inkluderende design for bedrifter og designere - slik kommer du i gang!

Tuva bestikk

Tuva bestikk er blitt en av de mest kjøpte bestikkseriene i Norge og Sverige. Det solgte mer enn 100 prosent over budsjettet i lanseringsåret 2009 og har siden vært en bestselger med en solid posisjon i markedet.

Problem

Bestikk blir brukt hver dag, men vi holder bestikket på forskjellige måter. Det er ikke alle typer bestikk som passer til personer med ulik håndstørrelse eller gripestyrke. Målet var å utforme et tiltalende, nytt bestikk som var lettere å håndtere og dermed passet for mange typer mennesker.

«Jeg mener at det er viktig for en designer å være nysgjerrig på brukeren.»
Industridesigner Per Finne

Tilnærming

  • Elitebrukere: Barn, eldre med nedsatt funksjon i hendene og personer med fysiske vansker, i tillegg til voksne brukere uten spesielle behov.
  • Innledende metoder: Intervjuer med forskjellige elitebrukere for å få bakgrunnsinformasjon, samt tidligere innhentet brukerinformasjon om bestikk.
  • Videre metoder: Kontrollert og naturlig observasjon i ulike sammenhenger av hvordan vi bruker kniv, skje og gaffel. Undersøkelse av hvordan bestikket plasseres i hånden, og hvordan enkeltpersonene brukte fingrene.
  • Vurdering: Med bakgrunn i intervjuene og observasjonene ble det utviklet modeller som ble testet på et utvalg elitebrukere. Dette skjedde ved en-til-en-intervjuer med brukeren og designeren, og disse intervjuene fant sted både hjemme hos brukerne og hos designeren.

«Design handler i stor grad om å finne det beste kompromisset mellom form, teknologi og funksjon. Vi prøver å tenke annerledes. Hvis du vil nå langt, må du sikte enda lenger.»
Industridesigner Per Finne

Resultat

Det endelige konseptet var et såkalt «hollowhandled» bestikk sveiset sammen av to deler, noe som gir bestikket bedre balanse i hånden uten at vekten eller materialforbruket øker. Bestikket kan holdes på mange forskjellige måter, slik at det er lettere å bruke for personer med nedsatt funksjon og gripestyrke. Ved å følge en brukerfokusert tilnærming gjennom hele designprosessen, var det mulig å lage estetisk tiltalende bestikk som passer som bryllupsgave og samtidig kan brukes av alle. I lanseringsåret solgte produsenten over 100 000 Tuva-bestikkartikler, 100 prosent over budsjettert salg, og Tuva har siden vært en bestselger med en solid posisjon i markedet.


Fremgangen har vært formidabel, med salgstall som nesten fordobler seg hvert år. Design er viktig for Hardanger Bestikk. «Vi tror på kvalitet som merkevare og ønsker å skape vakre, innovative produkter som er funksjonelle for flest mulig mennesker.» sier Rune Leikvoll.

«Vi har alltid prøvd å skape noe nytt når det gjelder teknologi, estetikk og funksjon.»
Rune Leikvoll, eier og daglig leder i Hardanger Bestikk.